"Moreover, you scorned our people, and compared the Albanese to sheep, and according to your custom think of us with insults. Nor have you shown yourself to have any knowledge of my race. Our elders were Epirotes, where this Pirro came from, whose force could scarcely support the Romans. This Pirro, who Taranto and many other places of Italy held back with armies. I do not have to speak for the Epiroti. They are very much stronger men than your Tarantini, a species of wet men who are born only to fish. If you want to say that Albania is part of Macedonia I would concede that a lot more of our ancestors were nobles who went as far as India under Alexander the Great and defeated all those peoples with incredible difficulty. From those men come these who you called sheep. But the nature of things is not changed. Why do your men run away in the faces of sheep?"
Letter from Skanderbeg to the Prince of Taranto ▬ Skanderbeg, October 31 1460

Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

Këtu mund të flisni mbi historinë tonë duke sjellë fakte historike për ndriçimin e asaj pjese të historisë mbi të cilen ka rënë harresa e kohës dhe e njerëzve.
User avatar
Arta
Sun Member
Sun Member
Posts: 1515
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:44 pm
Gender: Female
Location: USA

Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#1

Post by Arta »

Rilindasit dhe Ali pasha
Ardian Klosi

Image

Në përgjithësi, rilindasit shqiptarë, qoftë arbëreshë të Italisë së jugut, qoftë përfaqësues të kolonive të ndryshme të kryeqyteteve evropiane e ballkanike, qoftë pjesëtarë të administratës dhe elitës së Turqisë, ishin iluministë dhe Evropën e përparuar e shihnin si ideal të vetëm për kombin dhe shtetin e ardhshëm shqiptar.

Kjo vetiu i bënte të ishin entuziastë për figurat më të ndriçuara të Renesansës e të Iluminizmit, të Revolucionit Frëng, filozofëve dhe ideologëve të Kohës së re. Sikurse kuptohet lehtë, përfytyrimet dhe vlerësimin për Aliun ata i morën në radhë të parë nga vepra e Pukëvilit, ajo e Liikut dhe disa bashkëkohësve të tjerë evropianë, që arritën ta njohin mirë pashain e Janinës.

Bie në sy veçanërisht, qëndrimi i qartë e i prerë i Sami Frashërit në artikullin e tij për Aliun te Enciklopedia Turke (Botuar te libri: Sami Frashëri, Personalitete shqiptare në Kâmûs al-a'làm, Shkup 2002). Pasi përmend faktet kryesore të jetës së tij ashtu siç i gjejmë te Pukëvili, kryeideologu i Rilindjes sonë kombëtare vjen në këto përfundime: "Ali Pasha megjithëse ishte njeri analfabet dhe pa shkollë, ka qenë shumë i zgjuar dhe i zoti.

Në vendet që ka qeverisur, ai ka siguruar qetësinë, ka përmirësuar rrugët dhe ka ndërtuar shumë fortesa, ura dhe godina të mëdha e të forta. Por ka qenë deri në gradën e fundit keqbërës, i egër, gjakpirës dhe intrigant, në sytë e tij bëheshin tortura të tmerrshme e të shumëllojshme, nga të cilat kënaqej duke i parë.

Sa i rritej forca, pushteti dhe pasuria, aq i shtoheshin dredhitë dhe intrigat dhe shumë njerëz i fuste në dorë me mënyra djallëzore madje dhe i zhdukte. Shumë herë bënte që të vritej vëllai me vëllanë dhe pastaj atë që mbetej gjallë e dënonte me vdekje. E tillë ka qenë ngjarja e kardhiqiotëve.

Kudo që gjendej në Shqipëri një familje e parë, me influencë dhe e denjë, Ali Pasha nuk mund ta duronte, prandaj niste dhe zhdukte pjesëtarët e saj, ose e dëbonte familjen haptas, apo me dredhi dhe intriga.

Ata që mbeteshin, për të shpëtuar nderin dhe jetën e tyre, shtrëngoheshin ta linin vendin dhe iknin në vende të largëta. Popullsia e vobekët nga keqbërjet e ndryshme e sidomos nga punët angari, nuk mund të ngrinte kokën. Vajzat dhe gratë e bukura, duke e quajtur bukurinë e tyre një faj të madh dhe shkaktare të fatkeqësisë, qenë shtrënguar të fshiheshin..."

Nuk mund të thuhet se Sami Frashëri i shkroi këto radhë që të konformohej disi me politikën dhe historinë zyrtare të Perandorisë osmane. Nga njëra anë, duket qartë në gjithë artikullin qëndrimi i tij i iluminuar kur gjykon për shtetin, për burrin e shtetit dhe virtytet që duhet të ketë ky ndaj popullit që udhëheq; të kundërtat gjen tek Aliu, ndaj dhe penelatat janë të forta, pak a shumë siç i ndeshim te Pukëvili.

Nga ana tjetër, nuk mund të mendohet kurrsesi se ka patur droje në të shkruar ky frashërlli që në veprën e tij "Shqipëria çka qenë ç'është e ç'do dë bënetë" e paraqiti Perandorinë osmane si një karabina të mbaruar e cila duhet të shpërbëhej një orë e më parë e shqiptarët të përfitonin prej kësaj.

Aq më pak, mund të pritet droje te një përfaqësues tjetër i rëndësishëm i Rilindjes kombëtare, për një kohë edhe guvernator i Libanit në shërbim të Perandorisë, Pashko Vasa.

Tek flet për Kara Mahmutin e Shkodrës dhe Ali pashën, ai shënon: "Njëri sundonte mbi Shqipërinë e Sipërme dhe tjetri mbi të Poshtmen, me pak ndryshim si feudalët e mëdhenj të mesjetës. Që të dy ditën të bashkonin elementin mysliman dhe elementin e krishterë në të njëjtën ide patriotike dhe në të njëjtin vrull për lavdi ushtarake...

Por rivaliteti që ishte shfaqur midis tyre ua hëngri kokën më në fund, ata ishin bërë tiranë, qeverisnin vendin me një despotizëm të tepruar dhe populli i braktisi në dënimin që u dha sulltani".

(Pashko Vasa, Vepra Letrare 1, Tiranë 1987, fq.95-96).
Një tjetër frashërlli dhe përfaqësues i kombëtarizmës, Mehdi Frashëri vjen në këtë përfundim te "Një studim kritik për vrasjen e Ali Pashës": "...Një nga këto fuqi jashtëqëndrore ishte edhe ajo e Ali Pashës.

Ky faqeza thoshte se ishte Asllani i Dovletit, por në realitet mpronte me qëllim që të çdukte fuqitë lokale të Toskërisë dhe, si të mbetej i vetëm, kur t'i vinte rasti, kundrejt Turqisë deklaronte indipendencën e tij, si një satrap që përfiton nga rasti dhe jo si një burrë-shteti që ka për qëllim ringjalljen e Kombit të tij, nën kryesinë e tij" (te Walsh, R., Koka e Ali Pashë Tepelenës dhe rrethanat e vrasjes, Tiranë 1934.).

Për njerëz që e kanë vënë si qëllim të jetës së tyre ngritjen në këmbë të kombit është e natyrshme që shembulli i Aliut nuk entuziazmon: satrap që përfiton nga rasti dhe jo një burrë-shteti që ka për qëllim ringjalljen e Kombit - ja një përkufizim që është e vështirë ta lëvizësh.

Ali pasha nuk përfaqësoi ose nxiti idealin kombëtar - përveçse ndoshta në fund të jetës, kur e gjeti veten ngushtë dhe Porta kishte kthyer armët kundër tij. E pra duke mbajtur parasysh të gjitha këto, ai nuk mund të ishte ideal prapavajtës i rilindasve tanë, një shembull që provonte aftësinë e shqiptarëve për t'u vetëqeverisur; ndryshe ndodhi me Skënderbeun, në të vërtetë e vetmja figurë politike nga e kaluara që mund t'i shërbente zgjimit dhe bashkimit të shqiptarëve.

Mirëpo nuk është gjithkund kështu. Për çudi ndeshim një gjykim krejt të kundërt te një tjetër kampion i kombëtarizmës, Faik Konica, sikurse në artikullin e tij "Ali Pasha i Tepelenit": "Shqiptarët u ngjallnë, u bashkuan, u ndjenë një komb nën sundim të tij... Shihet sheshit se mendimi i tij qe çlirimi i Shqipërisë... Provat gjenden me qindra në jetë të Ali pashës...

Princi i Meternikut, kancelari i athershëm i Perandorisë austriake shkruan në kujtimet e tij: ‹Ali pasha më dërgoi më 3 mars 1822 një njeri të besës me një letër... për të bërë një konstitucion për Shqipërinë›..." (Albania 1902, shih Vepra, Tiranë 1993):
Më 3 mars Aliu nuk jetonte më, vetëm koka e tij rrinte e ekspozuar prej 23 shkurtit në hyrje të Portës perandorake.

Letra e Aliut për princin e Meternikut dëshmon edhe një herë që të vetmet shprehje të kombëtarizmës ose për një Shqipëri të pavarur (më saktë për një Shqipëri-Greqi të pavarur) ai i lëshoi kur humbi çdo përkrahje nga Stambolli dhe kishin ardhur t'i merrnin kokën.

Këto fakte prapëseprapë nuk e pengojnë Konicën të vijë në përfundimin: "është turp të ndodhen njerëz të lindur shqiptarë që përpiqen të pakësojnë fytyrat që i dhanë shkëlqim Shqipërisë... Por kur mendohemi se çfarë shqiptarë janë ata që duan të mbulojnë me këlbaza emrin e luanit që i vuri sëpatën Turqisë, shpejt ngushëllohemi".

Mjetet me të cilat operon Konica në këtë artikull propagandistik janë ato të propagandës. Thotë p.sh.: "Njerëz si lord Bajroni, si admirali Nelson, si mbreti Gustav-Adolf i Suedisë e kishin për nder të piqeshin me të" - mirëpo dihet fare mirë se për t'u pjekur vetëm Bajroni u poq me të, kurse simpatitë që mund të kenë shprehur dy të tjerët, ndryshojnë nga takime reale që kurrë nuk ndodhën.

Mendoj se çelësi që shpjegon admirimin e Ali pashës nga Konica, ky europian kaq i kultivuar, vetë armik i dhunës e i gjakderdhjeve mes shqiptarëve, gjendet te prejardhja e tij: e ëma e Aliut, Hankoja, ka qenë nga dera e bejlerëve të Konicës.

Shkruan ai vetë te "Autobiografi e Faik Konicës" (1922, Vepra, f. 5-7): "Shtëpia nga e cila lindi Faik Konica është jo vetëm një nga më të vjetrat e Shqipërisë dhe të Epirit, po dhe një nga më të nderuarat për të shkuarën e saj të pastër.

Duke qenë se e ëma e Ali Pashë Tepelenës ishte prej kësaj familjeje, të gjithë biografët inglizë, frëngj dhe grekë patnë rastin të flasin për derën e Bejlerëve të vjetër të Konicës dhe të gjithë me një zë e mburrin." Në vijim mësojmë se stërgjyshi i Faikut, Sulejmani e ka patur hallë Hankon, të ëmën e Aliut.

Në këtë pikë mund të themi se Faik Konica ngjan me jo pak shqiptarë që mburren për të parët e tyre fisnikë, pavarësisht ç'mund të kenë bërë këta të parë.

Nuk mund të thuhet se Faiku ka qenë i vetëm në admirimin e tij për Aliun; vlerësim pozitiv gjejmë edhe më parë p.sh. te Dora d`Istria ("Kombësia shqiptare sipas këngëve popullore", artikull në Revue des deux mondes, 1866), ku autorja e quan një burrë shteti të krahasueshëm me burra të tjerë shteti europianë.

Studiuesja Nathalie Clayer në veprën e saj "Fillimet e nacionalizmit shqiptar" (aktualisht në shtyp) vëren: "Fabrikimi i "panteonit kombëtar", filluar shumë më parë se 1896-a, përmblidhte personazhe të tilla si Aleksandri i Madh, Pirroja, Bushatllinjtë dhe Ali pashë Tepelena..."

Edhe pse ndër rilindasit admiruesit e pashait të Janinës, si njeri me aftësi të jashtëzakonshme që u përpoq për një shtet të mëvetshëm shqiptar, janë një pakicë, në tërësi mund të thuhet se deri në Luftën e dytë botërore, për këtë figurë mbijetuan dy lloj vlerësimesh herë-herë diametralisht të kundërta.

Sido të ishte, librat e Pukëvilit, biografit kryesor të tij, asnjëherë nuk u vunë në diskutim.
"I never gave anybody hell! I just told the truth and they thought it was hell."~Harry S. Truman
User avatar
Arta
Sun Member
Sun Member
Posts: 1515
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:44 pm
Gender: Female
Location: USA

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#2

Post by Arta »

Lotët me rubinet dhe arsenali i tij nga Libri II, kapitulli i dytë
Fransua Pukëvil


Historia e vezirit të tmerrshëm (nga "Historia e ringjalljes së Greqisë"), shqip prej A. Klosit

Portreti 4: Karakteri


Mjaftoi takimi im i parë me Ali pashën që të më davaritej një pjesë e mirë nga iluzionet që më kishin mëkuar të tjerë.

Ai nuk ishte as Teze dhe as Pirro, madje as ndonjë luftëtar i vjetër mbuluar nga plagët dhe vrajet; raportet e mia të përditshme më dhanë dorë që të zbuloj prapa pozës së tij morale portretin (që e ruaj siç e kam shkruar atëherë) e njërit prej atyre tiranëve që janë prerë të hyjnë në analet e shtypësve më të mëdhenj të botës.

Kur mbërrita unë si konsull i përgjithshëm në Janinë, ai kishte kapur të shtatëdhjetë e dy vjetët; portreti i tij mbante në këtë moshë vulën e një plakjeje të parakohshme, rrjedhojë e vrullit të pasioneve, ku ambicia përbënte shtysën kryesore.

Nuk m'u desh shumë kohë që të pikasja nën maskën e një ëmbëlsie të shtirur dyshimin dhe paqetësinë e rëndomtë ndër njerëz që janë ngjitur përpjetë shkallëve të pushtetit në Orient.

Kurrë nuk u shfrynte të vetëve, gjithmonë si në skenë e me sytë katër ngaqë mendonte se, kush i afrohej, o e vëzhgonte pa pushim o i sillte ndonjë rrezik; besimi ishte zhdukur deri edhe nga bisedat familjare. Ledhatar me ata që donte t'i mashtronte, fodull me vartësit; kalimi i rrufeshëm nga arroganca te mënyrat e ëmbla i kishte lënë fizionomisë së tij diçka dyfaqëshe që s'i bënte kurrë vend asaj qetësisë së zakonshme që e ndesh te muhamedanët dinakë dhe enigmatikë.

Nga ana tjetër, njësoj si ata, kur ndodhte që të bëhej bujar dhe liberal, kjo vetëm pse kishte ndonjë interes; ndërsa kur merrte dhurata asnjëherë s'ishte mirënjohës, meqë mendonte se i bënin peshqeshe nga ndonjë interes i fshehur. Zhbirrues i kujdesshëm, pyetjet i kishte gjithmonë tinzare, kurse përgjigjet gjithë gjallëri dhe kurdoherë false, sadoqë në dukje të çiltra.

Pretekstet i gatuante fët e fët, shkakun e vërtetë që e vinte në lëvizje e mbante fshehur. Këndej buronin edhe premtimet dhe berat e rreme, bashkë me helmin e mbuluar nën tisin e ëndshëm të bisedave të tij, madje edhe lotët që i kishte si me rubinet, sa herë ia lypte arritja e qëllimit.

Ashtu siç nuk i përgjigjet ky karakter, pra karakteri i një njeriu të egër fals, emrit zulmëmadh të Ali pashës, po ashtu më duket se nuk justifikohet tërësisht rëndësia që kanë dashur t'i japin, kur pandehnin se mund të merrte në dorë edhe krejt perandorinë, ose të dilte i pavarur.

Nguti i madh kur braktisi rrethinat e Filipopolisit, në një kohë kur mund të luftonte kundër sulltanit, dëshmoi se asnjëherë nuk i ka shestuar ato plane të mëdha që i mveshin, por thjesht rrugët e pasurimit përmes plaçkitjeve, duke u kapur fort pas trojeve ku kishte lindur.

E dinte, sikurse çdo vezir tjetër, se turqit shpesh i kanë lyer duart me gjakun e sulltanëve të tyre, veçse mbretvrasësit kurrë s'e kanë shkuar nëpër mend që të ndryshojnë dinastinë, një dinasti së cilës ia falnin po aq marrisht kokën saç edhe këpusnin kokat e princëve të saj. Nuk ka pra asnjë shteg lufte kundër fronit, se, që të hipësh atje, duhet të kesh gjak Sulltani.

Edhe Aliu, i palëkundur në parimin që në familjen otomane trashëgimia s'lëviz, kurrë nuk mendoi të ndryshojë formën e qeverisjes. E akuzojnë për tradhti, dhe ai vërtet bënte gjëra të ngjashme kur kurdiste intriga me ndonjë përfaqësues të huaj, por ato më tepër diktoheshin nga një ndjenjë shqetësimi që e shtynte t'i bënte sytë katër në mbrojtje të vetvetes sesa nga dëshira për të përçarë unitetin e Turqisë.

Ndaj edhe Divani vetë kishte ide të rrejshme lidhur me synimet e vërteta të vezirit, i cili, nën shembullin e Xhezarit, të Pasvend Oglusë dhe mjaft rebelëve të tjerë, haraçet e veta i paguante një më një, ndërkohë që hiqej sikur rronte sipas pikëpamjeve të tij individuale.

Të tilla parime natyrisht që nuk janë fort në mbrojtje të çështjes publike; mënjanë ishin, në çrregullimet e tyre, më patriotë sesa vasalët e vjetër të kurorës tek ne, më anë tjetër as Aliu as satrapët e tjerë të Turqisë kurrë nuk kanë thirrur në ndihmë fuqitë e huaja për të copëtuar shtetin.

Qëllimi i vezirit të Janinës ishte që, duke nxitur trazira, të ndërhynte e të fuqizohej me rritjen e thesarit, por sa për kurorën, edhe po të ishte i sigurt se mund ta fuste në dorë, ajo kurrë nuk do ta kandiste që të zhvendosej përtej Pindit. Ishte në një kohë më të vonë, kur ndodhej në gjendje të dëshpëruar, që arriti të trondiste Perandorinë otomane nga themelet.

Nga zemra e maleve të veta, thosha atëherë, nga fundi i strofullës së tij, një arsenal i vërtetë krimesh, ai dirigjonte intrigat dhe i frynte nga larg zjarrit të përçarjes. Ishte tërësisht i thithur në një vorbull aktiviteti; nakatoste punët me qejfet; ndërsa jepte projektin për një kështjellë, po aty urdhëronte edhe që të digjej një fshat.

Tek i lexonin një ferman, rregullonte çështjet e shpenzimeve me kryeadministratorin e vet; nënshkruante njëkohësisht një dënim me vdekje dhe një lidhje kurore; dhe me çfarëdolloj gjëje të mirrej, shtysa kryesore ishte lakmia. Mbisundonte, si metodë, interesi i çastit mbi interesin më të madh të së ardhmes.

Ndalej mu në mes të një çështjeje me shumë rëndësi për t'u marrë me imtësira nga më të voglat; zinte një mijë punë dhe nuk çonte në fund asnjë; sepse, ngaqë nuk ndëshkohej kurrë e për asgjë, kishte mundësi t'u rikthehej të gjitha vendimeve.

Me veshët ngrehur për çdo lloj thashethemi në popull, ishte i etur për lajme, të sakta a të rreme, që thitheshin të gjitha pa u shoshitur. Mbante spiunë në kryeqytet, paguante njerëz në Divan, i lidhte pension deri edhe shefit të eunukëve, në mënyrë që të ishte i pranishëm në intrigat e sarajit; te fqinjët ka përfaqësues, simahorë të paguar, gjithmonë gati për të goditur; ndërsa vendi i vet mbikëqyret nga një rrjet i tërë paditësish dhe vrasësish.
"I never gave anybody hell! I just told the truth and they thought it was hell."~Harry S. Truman
User avatar
Arta
Sun Member
Sun Member
Posts: 1515
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:44 pm
Gender: Female
Location: USA

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#3

Post by Arta »

Enver Hoxha dhe Ali Tepelena
Image


Trajtimi i veçantë që gëzoi Aliu në kohën e Shqipërisë komuniste u shpreh si në monumentin e ngritur në Tepelenë, ashtu edhe në një numër monografish e botimesh më të vogla, po ashtu edhe në ndalimin e plotë të veprës dokumentare mbi të, në radhë të parë asaj të Pukëvilit. Për herë të parë gjatë kësaj kohe vihet në dyshim edhe saktësia e biografisë së Pukëvilit.

Si për çdo figurë tjetër të së kaluarës shqiptare barometri më i rëndësishëm ishte edhe në këtë rast qëndrimi i Enver Hoxhës për të. Dhe, sikurse ishte ajo kohë, mjaftonte që rrethi i tij i ngushtë të kapte vlerësimin pozitiv ose negativ të udhëheqësit për aksh figurë, e ky pastaj përhapej valë-valë në gjithë shtetin dhe depërtonte deri në librat e shkollave për fëmijë.

Aq më shumë që Hoxha, edhe pse pak, është prononcuar në disa raste për Aliun dhe kjo mjaftonte për historianë ose shkrimtarë simpatizantë të Aliut që të shkruanin monografi ose romane për të dhe të amplifikonin pikërisht ato që kishte thënë Udhëheqësi.

Por çfarë kishte thënë ai?

Janë disa pasazhe në fjalime të viteve 1961-1964. Është pikërisht koha kur Hoxha ka prishur marrëdhëniet me Bashkimin Sovjetik dhe po modelon për historiografinë shqiptare atë nacionalizëm komunist që shoqëroi izolimin e plotë të vendit nga bota deri në ngjarjet e viteve '90-'91.

Në një fjalim të mbajtur në rrethin e Tepelenës më 27.6.1962 Hoxha thotë për Aliun: "Ai ishte kundër imperatorisë otomane, kundër sulltanit dhe donte që Shqipëria të ishte më vete, e shkëputur nga turqit. Ali Tepelena ishte diplomat, njeri i zgjuar" etj. (sh. vepra 23, Tiranë 1977, f. 350,). Në një fjalim para Byrosë Politike më 2.10.1964 udhëheqësi jep direktiva të sakta se si duhet formuluar historia e popullit shqiptar.

Pasi ndalet gjatë në mënyrën se si duhet paraqitur figura e Skënderbeut, ai vazhdon: "Çështja e Ali pashë Tepelenës duhet përcaktuar mirë. Aliu... kur u fut në luftë kundër turqve, kishte për qëllim që vendi të çlirohej prej tyre. Ai kishte mendimin të krijonte një pashallëk shqiptar." (vepra 27, Tiranë 1978, f. 359)

Ky përcaktim në një moment kur duhet botuar një tekst bazë i historisë flet vetë. Ai është e kundërta e gjithë asaj çka na del pas leximit të veprës së Pukëvilit, por jo vetëm e tij, gjithashtu e Liikut, e Hjuzit etj.

Për të gjithë këta autorë Aliu ishte në radhë të parë sundimtar turk i Greqisë dhe i Epirit, natyrisht dhe i Shqipërisë së jugut; armët kundër Ismail apo Hurshid pashës ai i ngriti vetëm kur i mbyllën rrethimin, përpjekjet e tij për të dalë "i pavarur" qenë ato të një ish-sundimtari të kapur pisk, i cili është fuqizuar dhe pasuruar gjithmonë në emër të Portës dhe të Islamit. Kurse Hoxha, në një konceptim diametralisht të kundërt, arrin deri dhe të ngrejë paralelen me Skënderbeun (edhe ky me Skënderbeun një sendërgjim më vete, siç e kemi thënë në vende të tjera):

"Ai u përpoq të bashkonte gjithë vendin në një shtet të vetëm të shkëputur nga Perandoria Turke... Ali Pasha orvatej të krijonte atë që bëri disa shekuj përpara Skënderbeu, që të gjithë shqiptarët të lidheshin së bashku për t'i rezistuar pushtuesit të huaj." ("Shtëpia e kulturës të vlojë si një zgjua bletësh", fjalim i mbajtur në Tepelenë më 27.10.1963, vepra 27, Tiranë 1977, f. 535-536)

Është interesante që Hoxha në disa raste, kur fillon vlerësimet për Aliun thotë "ai ka patur anët e veta pozitive dhe negative" ose "të metat dhe meritat e tij" dhe pastaj ndalet vetëm në anët pozitive. Ne nuk mësojmë prej tij se cilat ishin anët negative të Aliut, nuk dëgjojmë asgjë për rrugën e krimeve dhe intrigave që përdori ai për t'u ngjitur lart në pushtet.

Gjithashtu interesante që në meritat hyjnë sipas Hoxhës edhe dredhia, dinakëria etj. "e gjithë Shqipëria është njohur edhe në botën e jashtme me Ali pashë Tepelenën, i cili ka anë pozitive dhe negative.

Ai ishte kundër imperatorisë otomane, kundër sulltanit... ishte diplomat, njeri i zgjuar etj." (vepra 23, v. i cit.); "Aliu, me zgjuarsinë e tij, donte të zhdukte feudalët e tjerë... Napoleoni i tha gjeneralit të tij që të bashkëpunonte me Aliun, veç dhe të ruhej si fort dinak që ishte" ("Shtëpia e kulturës të vlojë..." v. cit., f. 536).

E. Hoxha vlerëson veçanërisht strategjemën që përdori Aliu kundër Ibrahim pashës së Beratit, kur e akuzoi këtë se donte t'i shiste Vlorën francezëve. Krejt ndryshe e mësojmë historinë nga Pukëvili: kjo ishte një nga intrigat e zakonshme të Aliut për të hequr qafe një rival të vetin, në këtë rast vjehrrin e dyfishtë të djemve të tij.

Le që është e papërfytrueshme që një pasha lokal t'i jepte një fuqie perëndimore një port kaq të rëndësishëm për Perandorinë si Vlorën, të cilën venecianë dhe të tjerë ishin munduar më kot ta merrnin qysh prej pushtimit otoman më 1417. Kurse Hoxha thotë: "Aliu i ra pashait të Beratit, ish-agjent i francezëve, që ta likuidonte." ("Shtëpia e kulturës të vlojë..." v. cit., f. 536).

Në një fjalim menjëherë pas prishjes me Bashkimin Sovjetik, duke hequr një paralele të qartë midis Shqipërisë së fillimshekullit 19 dhe Shqipërisë së viteve 1960, midis veprimit të Aliut dhe veprimit të vet, Hoxha thotë: "Iku ajo kohë kur Ibrahim Pasha i Beratit, të cilin Ali Pashë Tepelena e kishte vënë përpara, i propozonte një gjenerali të Napoleon Bonapartit t'i shiste Vlorën "për 40 aspra", për të shpëtuar kokën" ("Vigjilencën ta kemi në rendin e ditës", fjalim i 14 nëntorit 1961, sh. vepra 22, f. 276, Tiranë 1976).

Si ka mundësi që Hoxha ta marrë për të vërtetë një sajesë të tillë të Aliut për baxhanakun dhe rivalin e tij? Si ka mundësi që ai ta quajë pashanë plak të Beratit, atë njeri të mefshtë dhe të urtë, siç e gjejmë në këtë libër, "ish-agjent" të francezëve?

Kjo e ka përgjigjen në gjithë karrierën e vetë Hoxhës, e cila është e mbushur me rivalë ose vartës që akuzohen si të shitur te Perëndimi ose Moska, si ish-agjentë ose poliagjentë të fuqive të huaja, dhe pastaj likuidohen. Nuk e teprojmë aspak po të themi se Hoxha privatisht dhe gjysmë publikisht e ka admiruar Aliun.

Kemi ndër të tjera një dëshmi gojore të një Zhoa Amazonas, dikur drejtues i partisë marksiste-leniniste të Brazilit që e vizitonte shpesh Shqipërinë në vitet '60-'70: Amazona në një nga këto takime i thotë Hoxhës se shtypi perëndimor e akuzon udhëheqësin komunist për raprezaljet e shumta që ka bërë mbi popullin shqiptar.

Hoxha i përgjigjet: "Ju nuk e njihni temperamentin rebel të shqiptarit. 170 vjet më parë në Shqipërinë e Jugut sundonte Ali Pashë Tepelena, ndërsa në Egjipt Mehmet Ali Pasha, shqiptar dhe ky, nga krahina e Korçës. Ky i fundit i dërgon një letër Ali Pashë Tepelenës, duke e qortuar për vrasjet që kishte bërë në Sul.

Ali Pashë Tepelena i përgjigjet: - ‹Shqiptar ti dhe shqiptar unë, pasha ti dhe pasha unë, Ali ti dhe Ali unë, por kemi një ndryshim. Ti sundon përmbi fellahet, që vret 1 dhe të binden 10.000 të tjerë, kurse unë sundoj përmbi shqiptarë, që vras 100 dhe mezi më binden 10 të tjerë...› Kështu janë shqiptarët, shoku Amazona.

Për hir të idealit komunist, çdo gjë duhet sakrifikuar, bile edhe kapitali më i çmuar që është njeriu" (te libri "Kush ishte Enver Hoxha" nga A. Musta, M. Kokalari, Tiranë 1966, f. 83) Sadoqë kjo dëshmi është gojore dhe me karakter anekdodik, prapë nuk duket e shpikur dhe përputhet me gjithë rastet e tjera kur Hoxha e ka lëvduar Ali Tepelenën publikisht.

Paralelet mes dy sundimtarëve (shprehja më duket e saktë) janë jo të pakta, nganjëherë befasuese kur mban parasysh ndryshimin prej gati 170 vjetësh mes sundimit të njërit dhe të tjetrit.

Karizma, ëmbëlsia në të folur, dinakëria, ngjitja nga vrasja në vrasje, mosngurrimi në likuidimin e rivalëve realë e të supozuar, varfërimi dhe shkatërrimi i elitave, apo më thjesht i njerëzve të pasur ose me autoritet, përdorimi i shpeshtë i intrigës, loja me dy faqe (përzemërsia, ngrohtësia ndaj atij që shpejt do bjerë në humnerë), komunikimi popullor, mbulimi i vendit me spiunë ("vendi i vet mbikëqyret nga një rrjet i tërë paditësish dhe vrasësish" shkruan Pukëvili për Aliun), interesimi për martesat, në përgjithësi për jetën private të nënshtetasve etj. etj.

Interesant është edhe fakti që të dyja sundimet, edhe pashallëku i Aliut, edhe Shqipëria komuniste ishin pa themele të vërteta, ose prej rëre, siç e thotë për pashallëkun e Janinës Liiku: ndërsa i pari legjitimimin e kishte te fermanët e Portës së Lartë, të cilat një ditë u kthyen në të kundërtën, i dyti qëndronte mbi një bazë ideologjike që u lëkund dhe u shemb përfundimisht në fund të viteve 1980.

Pra është e ngjashme shpejtësia e rënies së dy sistemeve të cilët nuk kishin ndonjë mbështetje në popullsi. Edhe ajo që lanë pas dy sundime në thelb personale janë të ngjashme: anarkia, shkatërrimi, dëshpërimi moral.
Por natyrisht nuk mund të shtyhemi më tej, sepse paralelet "shkencore" këtu janë të palejueshme: edhe vetë personazhet kanë një numër dallimesh ku s'vlen të ndalemi.

Po theksojmë vetëm dimensionin heroik-legjendar të Aliut, të cilën admiruesi i vet një shekull e gjysmë më pas nuk e pati: ishin sidomos dy vitet e fundit të rezistencës, mbrojtja edhe me armë në dorë e një plaku 80 e ca vjeçar, siç e gjejmë edhe në librin e Pukëvilit, ajo që i dha përjetësinë, e bëri të hynte edhe në këngët e popullit dhe t'i mbetej kujtimi pavarësisht nga librat. Një guxim e trimëri personale në beteja që nuk gjen paralel te sundimtari komunist, së paku në periudhën e Luftës.

Trajtimi i veçantë që gëzoi Aliu (krahasuar me sundimtarë të tjerë shqiptarë të Perandorisë otomane) në kohën e Shqipërisë komuniste u shpreh si në monumentin e ngritur në Tepelenë, ashtu edhe në një numër monografish e botimesh më të vogla, romanesh e tregimesh që iu kushtuan Aliut, po ashtu edhe në ndalimin e plotë të veprës dokumentare mbi të, në radhë të parë asaj të Pukëvilit.

Karriera e përgjakshme e Ali Tepelenës me mizoritë e shumta, motivi kryesor i ngjitjes së tij: etja për pushtet dhe lakmia për pasuri, u lanë në heshtje, ndërsa pyetja: Ishte satrap që punoi gjithë jetën për rritjen e pushtetit personal, apo burrë shteti që punoi shumë edhe për të mirën e shqiptarëve? anoi qartas nga përcaktimi i dytë. Këtë qëndrim e përforcoi dhe romani popullor i Sabri Godos "Ali pashë Tepelena" (botimi i parë 1970).

Për herë të parë gjatë kësaj kohe vihet në dyshim edhe saktësia e biografisë së Pukëvilit. Në zërin për autorin frëng te Fjalori enciklopedik i vitit 1985 thuhet: "Duke u nisur shpesh nga gojëdhëna të pasakta dhe me paragjykime fetare e politike, nuk pasqyron plotësisht realitetin historik. Përpjekjet e F. Pukëvilit për të nxirë personalitetin e vërtetë të Ali pashë Tepelenës nuk i kanë qëndruar kritikës bashkëkohore dhe asaj të mëvonshme."
"I never gave anybody hell! I just told the truth and they thought it was hell."~Harry S. Truman
User avatar
Arta
Sun Member
Sun Member
Posts: 1515
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:44 pm
Gender: Female
Location: USA

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#4

Post by Arta »

Luani dhe lepujt Portreti 5: Pleqëria
Image

shqiperoi A. Klosi

Ali Tepelena (nga "Historia e ringjalljes së Greqisë")

nga Libri III, kapitulli i shtatë



Fati, ai që e kishte madhuar pa masë Ali Tepelenën, nuk u mjaftua që t'i grabiste ushtrinë dhe sundimet, por tani, flitej, i kishte rrëmbyer edhe djemtë një herë e përgjithmonë. Fjala për vdekjen e tyre u përhap nëpër ushtri me shpejtësinë e rrufesë; edhe, sikundër hamendjen dukej të kishte mjaft të vërtetë brenda; pasi ndër turq, sa herë bije nga fiku, të pret nga pas edhe vdekja. Tregonin se Veli pashës së bashku me dy djemtë e vet, Mehmetin dhe Selimin, si i kishin hipur mbi kuvertën e një fregate turke që udhëtonte drejt Stambollit, ia kishin prerë kokën në Modon të Moresë, ku anija kishte ndalur sa për t'u kryer ky ekzekutim. Disa njoftime të tjera rrëfenin se Myftari së bashku me të vëllanë e vogël Sali pashën ishin mbytur në Manastir, aty ku ishte ekzekutuar dikur edhe gjyshi nga e ëma Kapllan pasha, që e kishte hedhur në greminë Ali Tepelena, siç kemi treguar më parë, me ndihmën e kordhës së valiut të Rumelisë, në kohërat kur ambicia e shtynte që të çante rrugë drejt karrierës për pushtet.


Nuk ia mbajtën fshehur Aliut fundin tragjik të të bijve dhe ky, ja se nuk besoi, ja se tashmë ndodhej përmbi gjithë mënxyrat që mund ta pllakosnin, nuk u duk se u prek shumë. E tradhtuan t'anë, tha ftohtazi, ta heqim mendjen syresh. Megjithë këtë stoicizëm, shkrehja e fuqive dha të kuptojë se shpirti i tiranit po gërryhej nga brengat.


Ai burrë që gjithnjë prirej nga ntrashja, ishte bërë tani kockë e lëkurë; sytë e kapitur në fund të orbitës së tyre arrinte t'i përshkëndiste sapak një flakë zymtane; kurse duart topolake që kishte qejf t'i stoliste dikur me xhevahirët më të çmuar ngjanin më shumë me eshtëri skeleti sesa me duart e një njeriu të gjallë; e prapëseprapë ruante atë qeshjen e tij grykore që i fshihte çfarëdolloj ndjenje, edhe tërbimin më të madh, vetëm se tani nuk shprehte më kënaqësi. Krahët e ëmbël të gjumit nuk ia mbyllnin më qepallat e përvëluara; e kur detyrohej të pushonte i mposhtur nga lodhja, binte në ca ngërçe që ia shkaktonte shterrimi i forcave, i vetëm në prani të simahorëve më të afërt. Tërhequr në fund të një bunkeri që e zbukuronin ca pllaka kadifeje, mbetje prej shkëlqimit të dikurshëm, të cilat sot fshihnin hyrjen e një depoje të hatashme baroti që mund ta hidhte në erë kur të donte, mbështeste kryet mbi gjunjtë e Thanas Vajës shpirtkatran, ndërkohë që një renegat çifut, përgjegjësi i dikurshëm i postës së tij, Ibrahim Saraçi, vëngjëllonte te porta tjetër e kësaj strehe të mbrame.

O dobësi e mjerë e despotizmit! Besimi i Ali Tepelenës, deri dje kaq i fuqishëm e kaq i frikshëm për njerëzinë, sot mbështetej i tëri mbi këta dy persona. Thanas Vaja ishte bërë sekretari i tij më i afërt, kurse Ibrahim Saraçi, zbatues i zellshëm i çdo urdhri të tij, kishte mbetur ai që kishte qenë gjithmonë, krah i tij i zgjatur e i verbër, xhelati i privilegjuar i ekzekutimeve të fshehta. Kurrë nuk ia kishte bërë dysh fjalën të zot, edhe për urdhrat më të fëlliqura. Ashtu si në ditët kur ndriste ylli i Aliut, po kështu edhe tani thoshte: po të njihja ndonjë vegël më të bindur se veten në shërbim të timzot, do t'ia kisha prerë gurmazin në vënd. Kështu ndodh që edhe krimi ka heronjtë e vet; renegati Ibrahim nuk do të ndërronte as para trekëmbëshit, shpërblimi më i denjë për besnikërinë e tij gjakatare.


Zuzari mund të ndihet i qetë kur ka pranë Seidë të tillë; por Aliu dhe madhështia e tij ndërkaq ishin vetëm hije të zbehta të së kaluarës. Komandanti i tij i artilerisë, Karetoja, oficer i paguar keq, jetonte për faqe të zezë; shtrëngoheshin ta mbanin gjithnjë nën mbikëqyrje me frikën se mos kalonte në radhët e armikut. Po të dezertonte ai, mund të ndryshonin edhe fatet e Ilionit, sepse ky njeri ishte shpirti i mbrojtjes së fortesës. Nuk mund të thuhej e njëjta gjë për akarnianin Jorgo Varnaqioti, të cilin vetë satrapi e këshilloi të dezertonte e të hidhej në Kseromeros që të organizonte aty çetat e kaçakëve me mbeturinat e bandave të shpërndara të Odhisesë, gjë që ky e kreu me sukse.


Sa për të tjerat, satrapit i mbetej vetëm dhimbja e hidhur, po të mos mbante shpresë në ngjarje të mëdha që mund ta ndihmonin. Ishte zhdukur pallati i tij madhështor i liqenit; katërqind e pesëdhjetë hanëme të haremit të tij jetonin në fortifikime, ku kishte filluar të shinte skorbuti dhe ethet e rënda. Ndonjë zemër tjetër do të ishte thyer, por jo ajo e tija; përligjej me shprehjen e vet të dashur: kam lindur në kësolle dhe di ta përball fatin e lig, kurse djemtë e mij bythëkadifé e pambuk do të vdesin të mbuluar me turp(Sa herë që i kujtoja Ali pashës se sjellja e tij shpejt a vonë do t'i lëshonte mbi krye zemëratën e padishahut, më përgjigjej: Kam lindur në kësolle, rininë e kam shpënë me gunë krahëve, e po të lipset, prapë e hedh gunën supeve. E kur ia ktheja unë se nuk është e lehtë të harrosh madhështinë dhe mirëqënien pasi i ke gëzuar njëherë, më thoshte: as të shkon nëpër mënd se ç'mund të bëj unë. Sa për të bijtë, kur qëllonte që t'i zinte me gojë, bie fjala kur i thosha se ishte më i lidhur e më i fuqishëm se ata, shndriste i tëri dhe përgjigjej: S'do barabiten kurrë me mua, pse jo? - Edhe unë mendoj se janë mjaft prapa; po t'u besojmë parandjenjave, më duket se do t'ua shihni edhe mortjen. - Fjala jote në vesh të Perëndisë! sepse, po më çuan ata në varr, do ma bëjnë pasurinë rrush e kumbulla, pastaj kanë për t'i varur kokëposhtë si kaqola.)

Me një kryevarje të tillë, të denjë për një kauzë më fisnike, Ali Tepelena, më i madh në fatkeqësi se kurrëndonjëherë në zenith të pushtetit, dukej sikur të qe mbushur befas me rininë e jetës. Andrallat që i mrrudhnin ballin u tretën sakaq; netve, sikurse u thoshte besnikëve të vet, nuk e pllakosnin më ëndrrat e llahtarshme; bile edhe hija e Eminesë kishte rreshtur së torturuari. Në majë të këmbëve sa zbardhte agimi, i jepte audiencat në hyrje të bunkerit: vetëm guximi dhe këmbëngulja mund të na shpëtojnë, u thoshte atyre që dukeshin të lodhur nga gjendja ku ndodheshin. Po t'i fliste ndonjëri për humbjet që kishin pësuar, i përgjigjej duke i numëruar pallatet e tij që i kishte përpirë zjarri dhe pronat e zaptuara, pastaj u linte të kuptonin se do t'i shpërblente me të dyja duart po të fitonin. „Ai litar aty", u thoshte duke u treguar kurorën e maleve ngarkuar me borë që rrethonin Janinën, „do t'i marrë më qafë armiqtë tanë".


Nganjëherë bënte hoka me ushtarët e tij për çështje të anatemës që i kishin lëshuar mbi kokë. „Më quajnë Kara Ali; por s'e kanë mirë, Elmaz (margaritar) duhet të më thoshnin; sepse nuk gjën dot në mbarë Turqinë edhe një si puna ime në këtë moshë. Do bëhen keqaz pishmën lepujt, kur ta mësojnë se ç'hatara do t'u lë mbas, se ç'është në gjëndje të bënjë luani plak me trimat e vet që nuk ditën t'i çmojnë si duhej. Më lëftojnë se duan të më marrnë thesaret, po do t'i marrën, do t'i marrën të lara në gjak. Do ta shohën se ç'tufan e tërbim do t'u ngrë unë mbi krye. Edhe pak muaj e do ta shkunt dovletin me themeli, kush të më sulmonjë pastaj do dridhet si qën mu në zëmër të Stambollit. Qytet i pëgërë, prit, pa prit pak se nuk vdes Aliu pa t'i parë pallatet shkrumb e hi dhe ministrat makutër me zorrët përjashtë!"
"I never gave anybody hell! I just told the truth and they thought it was hell."~Harry S. Truman
User avatar
Mallakastrioti
Galactic Member
Galactic Member
Posts: 2936
Joined: Thu Jul 23, 2009 4:23 pm
Gender: Male
Location: Italy
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#5

Post by Mallakastrioti »

Nuk nxori ndonje lek me Shmitt-in ky A.Klosi tani ka filluar me Aliun?....E c'na gjeti,po keta mbeshteten vetem çka shkruar Pouquevill per Aliun?Po pse ore si e donin Aliun atehere,ne kohen kur jetoi,si "pishtaré te demokracise" se Ballkanit?
Po mjafton te shkoje ne google books Klosi e te shohe sa autore kane shkruar per Aliun....ca e mburrin e ca e shajne.
Ne qofte se do ta analizoje duke mbledhur majtas e djathtas ckane shkruar bashkekohesit e Aliut...le te nxjerre perfundime e ta lere menjane çberi Enveri dhe per çfare arsye e perdori.
Image
User avatar
Patush
Grand Star Member
Grand Star Member
Posts: 1360
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:12 pm
Gender: Male
Location: With my loved ones, where I belong!

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#6

Post by Patush »

Ne kete rast pajtohem me ato qa thote Klosaqi.


Per mendimin tim nuk duhet shikjuar Aliu apo Sulioted por veprat e tyre dhe qfare perfaqesojne ato, dhe te cilat vepra neve duhet te ndjekim.

Alia perfaqeson tiranin qakpires ku famen dhe fuqin e fitoi ne kurriz te popullit te tij, perqau, mashtroi dhe kur e mori fuqine masakroi ato qe i shihte si rrezik te fronit te tij. Arrogante, i pa ngopur per fuqi dhe pasuri, merita qe i hangren kryte.

Suliotet perfaqesojne herojte e lirise, gjithmone ne lufte per te drejtat e tyre, gjithmone te dashure nga shumica e popullates qe ishte gjithmone nen shollin e tiranave. Gjithmone te pa nenshtruar nga pushtuesi, te lire dhe me nder. Suliotet perfaqesojne shpirtin e paster te Shqiptareve.
Liri-A-Vdekje
Qui tacet consentit
Heshtja eshte Hjeksi!
User avatar
Arta
Sun Member
Sun Member
Posts: 1515
Joined: Tue Jun 02, 2009 2:44 pm
Gender: Female
Location: USA

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#7

Post by Arta »

"Zemerimi i Ali Pashe Tepelenes"




Do doja ta ndiqnit kete emisjon kaq te vlefshem, per Ali Pashen dhe Kardhiqin. Shume shume interesante!
"I never gave anybody hell! I just told the truth and they thought it was hell."~Harry S. Truman
User avatar
alfeko sukaraku
Sun Member
Sun Member
Posts: 1827
Joined: Wed Jun 03, 2009 8:02 pm
Gender: Male

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#8

Post by alfeko sukaraku »

Mallakastrioti wrote:Nuk nxori ndonje lek me Shmitt-in ky A.Klosi tani ka filluar me Aliun?....E c'na gjeti,po keta mbeshteten vetem çka shkruar Pouquevill per Aliun?Po pse ore si e donin Aliun atehere,ne kohen kur jetoi,si "pishtaré te demokracise" se Ballkanit?
Po mjafton te shkoje ne google books Klosi e te shohe sa autore kane shkruar per Aliun....ca e mburrin e ca e shajne.
Ne qofte se do ta analizoje duke mbledhur majtas e djathtas ckane shkruar bashkekohesit e Aliut...le te nxjerre perfundime e ta lere menjane çberi Enveri dhe per çfare arsye e perdori.
Mallakastrioti

Ju jeni njohes i mire i dredhis politike qe u luajte ne Epire.Ali Pashe tepelena ishte ai qe vrau e preu Camet edhe me pase ishte ai i cili shkaterroj Sulin shqiptare.

25 Marsi i vitit 1821 ishte dita kur Aliu shkaterroj Sulin edhe prifti mori gra e femij edhe i hodhi ne ere.Kjo dite ka hyre ne histori si dita e pamvarsis greke.Kjo ishte "dipllomacia" e Ali Pashe Tepelenes.
KOHA ESHTE E MASKARENJVE/POR ATDHEU I SHQIPETRAVE
User avatar
ALBPelasgian
Galactic Member
Galactic Member
Posts: 2113
Joined: Sun Jun 28, 2009 7:57 pm
Gender: Male
Location: Prishtinë (Prima Justiniana)
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#9

Post by ALBPelasgian »

alfeko sukaraku wrote: Mallakastrioti

Ju jeni njohes i mire i dredhis politike qe u luajte ne Epire.Ali Pashe tepelena ishte ai qe vrau e preu Camet edhe me pase ishte ai i cili shkaterroj Sulin shqiptare.

25 Marsi i vitit 1821 ishte dita kur Aliu shkaterroj Sulin edhe prifti mori gra e femij edhe i hodhi ne ere.Kjo dite ka hyre ne histori si dita e pamvarsis greke.Kjo ishte "dipllomacia" e Ali Pashe Tepelenes.
Alfeko! Roli i Ali Pashe Tepelenes eshte goxha kompleks per t'u shpjeguar; kunderthenie nga me te medheate e karakterizojne ate dhe periudhen e tij. Shpeshehere Aliun e kane portretizuar si nje njeri tiran, i pabese, lakmitar, shkaterrues, dhelperak etj, etj (te cilat i kishte secilen nga pak). Mirepo, me individualizu ate periudhe te ethshme te historise shqiptare, kur ishin krijuar de facto dy entitete shqiptare (Pashalleqet e Medha: Shkodra dhe Janina) te cilet po e shfrytezonin mencurisht zenien gafil te Perandorise Osmane ne luftera te rrepta me Rusine, po krijohej njefare impulsi i gjere autonomist, saqe gjuha shqipe deportoi edhe ne administrate.
Personalisht besoj qe Aliu, si kombinim i gjitha atyre qe i permendem (njeri tiran, i pabese, lakmitar, shkaterrues, dhelperak) ishte goxha guximtar saqe te sfidonte haptas Perandorine Osmane, se pari duke ia asgjesuar bejleret prosulltaniste e pastaj duke iu shmangur thirrjes per lufte qe i dergoi Sulltani.

Aliu, mendoj une ra, ne gracken e njefare 'lufte' fetare, ndaj edhe kjo i kushtoi rende atij. Lufta e paarsytueshme qe beri ai ndaj shqiptareve ortdoks te Camerise e Sulit shenon krye-skandalin e tij dhe poshtersine me te madhe. Mirepo, ne nuk duhet te biem kurqysh ne pozitat e nje historani cam (me sa duket) qe mburrte me te madhe Aliun dhe shante edhe me me te madhe ortodokserit came per urrejte te pafre ndaj vellezerve te tyre shqiptare. Kjo ka njefare te vertete, ama kreret e cameve ortodoks shpeshehere kishin rene pre e mashtrimeve qe iu bente Patrarkana me agjentet e saj.

Ne librin 'That Greece might be still free' thuhet se po te mos ishte Aliu dhe perpjekja e tij me turqit, nuk do te ekzistonte fare shteti 'grek' sepse sulltani gozhdoi nje pjese te madhe te forcave ushtarake kunder Janines. Po ti perdorte kunder kryengritjes ne "Greqi" keto forca, 'kryengritesit' e atjeshem arvanit do ti lanin ashuret sic thote fjala, sepse sipas vleresimeve te ndryshme, nje mesymje e tille e forcave otomane do te mund ta zhbinte kete kryengritje.

Diku tjeter, te nje autor nga Kosova, kam lexuar se Aliu e kish analizuar ceshtjen e pavaresise se shtetit "grek". Ai shestonte qe ky shtet te mos kishte sovranitet, por te ishte shtet autonom ne protektoratin e shtetit te bashkuar shqiptar.

Perseri, konstraverse, perseri ngaterrime. Figura e Aliut eshte aq shume kontradiktore ne gjithcka.

Tek libri i asaj autores amerikane me tendenca progreke 'Napoleoni musliman' lexova se Aliu kishte angazhuar goxha arkeologe gjitandej Epirit per te deshmuar autoktonine shqiptare ne Epir. Nese kjo eshte e vertete, atehere mund te themi se perpjekja e Tepelenasit ishte gati te conte ne krjimin praktik te kombit shqiptar, sepse historia e perbashket e nje kolektivi eshte nje nga kushtet sendertuese te kombit.
Ne sot po hedhim faren me emrin Bashkim,
Qe neser te korrim frutin me emrin Bashkim!
User avatar
Zeus10
Grand Fighter Member
Grand Fighter Member
Posts: 4227
Joined: Thu Jun 04, 2009 6:46 pm
Gender: Male
Location: CANADA
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#10

Post by Zeus10 »

Aliu, mendoj une ra, ne gracken e njefare 'lufte' fetare, ndaj edhe kjo i kushtoi rende atij.
Kjo eshte mese e vertete, ne fillim ""greket""(qe do te thote shqiptaret ortodokse) lidhen marreveshje me Aliun per nje lufte te races shqiptare kunder Turqise, por kur e pane qe renja e Turqise ishte pa kthim, i derguan mesazh Aliut qe ata nuk do luftonin ne nje lufte te perbashket myslimane e te krishtere kundra Turqise, por vetem per nje lufte fetare. Kristianet shqiptare kishin ndoshta te drejte ne kete vendim, sepse e dinin qe pasi te mundej Turqia sundimtaret myslimane shqiptare do te ishin perseri mbi ta, keshtu qe menduan te krijonin nje shtet te krishtere dhe te jetonin te lire.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing
User avatar
ALBPelasgian
Galactic Member
Galactic Member
Posts: 2113
Joined: Sun Jun 28, 2009 7:57 pm
Gender: Male
Location: Prishtinë (Prima Justiniana)
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#11

Post by ALBPelasgian »

Zeus10 wrote: Kjo eshte mese e vertete, ne fillim ""greket""(qe do te thote shqiptaret ortodokse) lidhen marreveshje me Aliun per nje lufte te races shqiptare kunder Turqise, por kur e pane qe renja e Turqise ishte pa kthim, i derguan mesazh Aliut qe ata nuk do luftonin ne nje lufte te perbashket myslimane e te krishtere kundra Turqise, por vetem per nje lufte fetare. Kristianet shqiptare kishin ndoshta te drejte ne kete vendim, sepse e dinin qe pasi te mundej Turqia sundimtaret myslimane shqiptare do te ishin perseri mbi ta, keshtu qe menduan te krijonin nje shtet te krishtere dhe te jetonin te lire.
Por, megjithate Zeus ky eshte nje nga gabimet me fatale (per mendimin tim) te shqiptareve ortodoks, sepse kjo hasmeri artificiale midis shqiptareve te dy feve, i dha Patriarkanes dhe Fanarit, dmth aristokracise bizantine te relikosur ne Stamboll mundesine qe arvanitet t'i 'bizantizonte' dhe 'greqizonte'. Sikur te kishte bashkepunim midis shqiptareve, sot versioni i historise, gjeopolitikes dhe politikes do te ishte ndryshe. Perendimi do te krijonte se do te krijonte nje shtet ne Ballkan duke u thirrur ne ringjalljen e djepit te civilizimit: Pellazgjise-Greqise se Lashte. Nuk e di sa jam i qarte? Ndoshta, roli i pamerituar qe ju jepet sot 'bizantino-sllaveve' do t'iu jepej shqiptareve, dhe se shqiptaret do te cilesoheshin pasardhes origjinal e vijedrejte te grekeve (pellazgeve) te lashte.
Ne sot po hedhim faren me emrin Bashkim,
Qe neser te korrim frutin me emrin Bashkim!
User avatar
Zeus10
Grand Fighter Member
Grand Fighter Member
Posts: 4227
Joined: Thu Jun 04, 2009 6:46 pm
Gender: Male
Location: CANADA
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#12

Post by Zeus10 »

ALBPelasgian wrote:
Por, megjithate Zeus ky eshte nje nga gabimet me fatale (per mendimin tim) te shqiptareve ortodoks, sepse kjo hasmeri artificiale midis shqiptareve te dy feve, i dha Patriarkanes dhe Fanarit, dmth aristokracise bizantine te relikosur ne Stamboll mundesine qe arvanitet t'i 'bizantizonte' dhe 'greqizonte'. Sikur te kishte bashkepunim midis shqiptareve, sot versioni i historise, gjeopolitikes dhe politikes do te ishte ndryshe. Perendimi do te krijonte se do te krijonte nje shtet ne Ballkan duke u thirrur ne ringjalljen e djepit te civilizimit: Pellazgjise-Greqise se Lashte. Nuk e di sa jam i qarte? Ndoshta, roli i pamerituar qe ju jepet sot 'bizantino-sllaveve' do t'iu jepej shqiptareve, dhe se shqiptaret do te cilesoheshin pasardhes origjinal e vijedrejte te grekeve (pellazgeve) te lashte.
Perendimi atehere kishte vetem nje problem, eliminimin e Turqise dhe duke qene se shqiptaret ishin te vetmit ata qe nga ana ushtarake e mbanin ne kembe Perandorine Turke, krijimi i nje barriere te krishtere ne portat e Europes ishte me i rendesishem se te drejtat historike te popujve te Ballkanit. Ne fund te fundit, fuqite e medha ishin xhandaret e krishterimit jo te kultures se vertete Europiane.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing
User avatar
ALBPelasgian
Galactic Member
Galactic Member
Posts: 2113
Joined: Sun Jun 28, 2009 7:57 pm
Gender: Male
Location: Prishtinë (Prima Justiniana)
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#13

Post by ALBPelasgian »

Zeus10 wrote: Perendimi atehere kishte vetem nje problem, eliminimin e Turqise dhe duke qene se shqiptaret ishin te vetmit ata qe nga ana ushtarake e mbanin ne kembe Perandorine Turke, krijimi i nje barriere te krishtere ne portat e Europes ishte me i rendesishem se te drejtat historike te popujve te Ballkanit. Ne fund te fundit, fuqite e medha ishin xhandaret e krishterimit jo te kultures se vertete Europiane.
Nuk jam aspak Bonopartist (perkrahes i Napoleon Bonapartes) ama thelle mendoj se sikur Napoleon Bonaparta te mos mposhtej nga Fuqite Europiane, gjendja ne Ballkan do te ndryshonte, ose te pakten do te kishte kahje te tjera nga cka sot. Sic dihet pas rrezimit te Napoleonit, Fuqite Europiane me Kongresin e Vjenes - shenjterimin e monarkive europiane ne bashkepunim me Rusine Cariste dhe AutroHungarine - ndoqen politike tejet reaksionare, sepse permes 'Aleances se Shenjte' i shpallen lufte te armatosur vetevendosjes dhe pavaresimit te kombeve te vegjel. Megjithate, ato njohen krjimin e nje shteti artificial ne jug te Ballkanit qe i dhane emrin 'Greqi' per interesa te tyre.

Napoleoni kishte te tjera interesa! Dua te ndalem pak tek maredheniet e tij me dy enitetet thuajse shterore shquptare; Pashallakun e Shkodres dhe ate te Janines. Me te dyja keto pashalleqe, Napoleoni kishte maredhenie te ngushta aq sa dergonte ateshe ushtarak pran pashait te Janines. Ne luften qe zhvilloi Karamahmut Pashe Bushatlliu kunder principates se Malit te Zi (te perkrahur nga Rusia cariste), forcat shqiptare te Pashallekut te Shkodres u perkrahen me municione, artileri dhe instruktore te Napoleonit.

Politika e Napoleonit karshi Ballkanit ishte e qarte. Napoleoni ishte i shqetesuar per dy gjera:
1) Dobesimin e Perandorise Osmane
2) Pengimin e Rusise per dalje ne Ballkan

Rusia qysh atehere kishte filluar te bente pykat e para ne Ballkan; ajo shfrytezonte kryengritjet e popullsive te gjora ortodokse ballkanike: ne kete rast edhe malazezet. Napoleoni qysh atehere e kishte pikasur se Mali i Zi do te behej nje tramploine e Rusise per en Adriatik gje qe do mund ta shenderronte Adriatikun ne liqen rus. Prandaj, logjikisht ai ishte per forcimin e nje Pashalleku Shqiptar. Ceshtja do shikuar edhe ne nje kontekst me te gjere. Napoleoni ne Kroacine bregdetare, dmth ne Dalmaci e Slloveni kishte themeluar Provincat Ilirike, qe ne harte duken keshtu:

Image
Image

Kjo te jep njefare baze hamendesimi se qellimi i Napoleonit ka qene formimi i nje shteti panIlirik qe do te fillonte prej Sllovenise e do te perfundonte ne Thesali, atje ku perfundonte Pashalleku i Ali Pashes. Nese nje gje e tille do te realizohej, atehere ky formim do te qe plotesisht ne favorin shqiptar, sepse shqiptaret duke pasur pervojen udheheqese, por edhe priviliegjin e nje force te pathyeshme ushtarake ballkanike (Ali Pashe Tepelena llogaritet si krijuesi i ushtrise moderne ne Ballkan, dmth sa i perket rregullimit te brendshem). Kete mundesi dhenie te kesaj hipoteze ma ka dhene nder te tjerash Robert D'Angely ne 'Enigmen' e tij, ku pak a shume hedh keto ide.
Ne sot po hedhim faren me emrin Bashkim,
Qe neser te korrim frutin me emrin Bashkim!
User avatar
IllyriankinG
Regular Member
Regular Member
Posts: 65
Joined: Sun Sep 20, 2009 8:54 pm
Gender: Male
Location: Arbëri

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#14

Post by IllyriankinG »

Lufta ndërfetare ndër Shqiptarët e Epirit të kohës së Ali Pashës, është një nga faktorët kryesorë të dështimit të tij.
Duhet nënvizuar fakti që Aliu udhëhoqi me shpatë jo vetëm ndaj të krishterëve por dhe ndaj muslimanëve.
Ai i tregoi tehun e shpatës çdo nënshtetasi i cili nuk i bindej ligjeve të tij.
Kuptohet që të krishterët Shqiptarë ishin ata që e thyenin ligjin më tepër se të tjerët pasi vet "kushtetuta" e Aliut ishte ndërtuar për një civilizim musliman, dhe këtu filluan dhe luftrat e tij me të krishterët.

Unë po sjell një shëmbull të cilin e sjell Sabri Godo në librin e tij mbi Ali Pash Tepelenën, ku në rast se një apo një grup të krishterësh ishin të ulur diku në punë të tyre, dhe në rrugë kalonte një musliman, ata duhet të ngriheshin në këmbë dhe të nderonin muslimanin. Ndërkohë që kjo nuk ndodhte për muslimanët.
Ky ishte vetëm një detaj i vogël i përndjekjes fetare që ju bë të krishterëve.

Dhe ashtu siç e përmëndi Zeus10 më sipër, Suliotët dhe të krishterët në përgjithësi luftuan për liri, dhe liria nën hyqmin e Aliut nuk ishte liri për ta, ata ishin të udhëhequr nga Kisha dhe kjo ishte një shtytje shumë e fortë, për të mos pranuar kushtet e Aliut.
User avatar
Mallakastrioti
Galactic Member
Galactic Member
Posts: 2936
Joined: Thu Jul 23, 2009 4:23 pm
Gender: Male
Location: Italy
Contact:

Re: Analizime mbi figuren e Ali Pashe Tepelenes

#15

Post by Mallakastrioti »

Marre nga libri:
"The Inquirer"

"Ali existed, indeed, in the character of a single overgrown tyrant, ferocious to the last degree when his passions were opposed or his interests at stake. But to what a small distance does the effect of tyranny, confined to one man, extend, when compared with that lengthened chain of graduated despotism which binds every province under the Sultan's sway! where that theocratic principle predominates, which renders every Mahometan, even the vilest of the vile, lord over the lives and property of his Christian brethren ! where he himself is at the unrestrained mercy of his superiors, and they again are subject to the capricious interested violence of their Imperial master! Look, too, at the moral and physical situation of Albania, as it existed under Ali Pasha, and compare it with the other territories of the Sublime Porte. Though his actions were often unjust, and his intentions far from disinterested, still he did considerable good. He reconciled and consolidated jarring barbarous tribes, and put an end to that terrible system of revenge for blood, which perpetuated quarrels and murders from generation to generation. Though he frequently committed acts of injustice himself, yet he severely punished them in others, and generally with inflexible justice: in this, as well as in most other respects, he made no partial distinction between Turks, Albanians, and Christians. He extirpated banditti from his dominions, and established an excellent police in all his cities, which he both adorned and improved. He constructed roads and canals for the greater facility of internal trade, and ports for external commerce. Above all things, and what was highly creditable to him as a Mahometan, he granted religious toleration throughout his whole dominions; so that whilst the traveller could visit the country of Ali Pasha and find there comparative luxury and convenience', whilst the merchant could traverse the Albanian mountains with security under his iEgis, the Christian and the Jew could worship their God without molestation. It is unnecessary to delineate the opposite picture, since the affairs of Turkey have lately been so frequently brought under the public eye. We shall only express our ardent wishes, that many months may not elapse before that Barbarian Power may be chased from the beautiful realms which it has so long polluted."
Image
Post Reply

Return to “Historia e Shqiperise”